Jak zachowują się dzieci

W czasie obserwacji nauczyciel lub rodzic może mówić do malucha: „Popatrz, czy ktoś tu kopie i gryzie? Zobacz, jesteś jedynym dzieckiem, które tak się zachowuje”. Po pięciu minutach pytamy dziecko, czy od tej pory będzie już grzeczne. Jeśli przytakuje, pozwalamy mu bawić się z innymi. Gdy złe zachowanie powtórzy się, po raz drugi stosujemy obserwację. Skuteczność tej metody sprawdzam również w warunkach domowych. Zachęcam rodziców, by nie zachowywali się agresywnie w stosunku do dzieci – żadnych krzyków i klapsów.
Zawsze należy traktować dzieci jak istoty myślące. Zapytajmy je, czy ich zdaniem potrafią bawić się z innymi, nie kopiąc i nie gryząc. Pozwólmy dzieciom samodzielnie zdecydować, czy są gotowe zachowywać się grzecznie. W ten sposób uczą się kontrolować własną impulsywność.Problem: Moje dziecko mnie nie słucha Takie skargi słyszę od wielu rodziców sześcioletnich dzieci. Dzieci z „zerówki” chcą wszystko robić same, a kiedy uparcie próbujesz je czegoś nauczyć, po prostu przestają słuchać. Dzieci w wieku poniżej sześciu lat, potrafią skoncentrować się tylko przez krótki czas. Rodzice wiedzą o tym i lekcje, które dają swoim pociechom również są krótkie. Ale kiedy dziecko jest starsze, zna więcej słów i dużo mówi, nauki rodziców dorównują objętością rozdziałowi książki. Dzieci przestają słuchać monotonnego wykładu swego „nauczyciela”. Siedzą i tępym wzrokiem wpatrują się w rodzica udzielającego im wyjaśnień. To po prostu strata czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *